کتابهایی که ارزش خواندن دارند

:: گنجینه کتاب های من ::

کتابهایی که ارزش خواندن دارند

:: گنجینه کتاب های من ::

سرگذشت فلسفه

عنوان کتاب : سرگذشت فلسفه

نویسنده : براین مگی Bryan Magee

ترجمه : حسن کامشاد

نشر نی


کتاب بسیار زیبای سرگذشت فلسفه، نوشته براین مگی. راستش این کتاب را سال 1389 خریدم. در اصل خواهرم این کتاب نفیس و بسیار پرمعنا را به مدیر شرکت شان هدیه داد و من هم به دلیل کامل بودن و زیبایی این کتاب را برای خودم خریدم.


این کتاب از شروع فلسفه پیش از سقراط، افلاطون، ارسطو تا فلسفه قرون وسطا، آغاز علم نوین فرانسیس بیکن، ماکیاولی، تا خردگرایان بزرگی همچون دکارت، لایب نیتس، تجربه گرایان بزرگی چون لاک، هیوم، برک، تا اندیشمندان انقلابی فرانسه مانند ولتر، روسو، سده زرین فلسفه آلمان - هگل، شلینگ، مارکس و نیچه، عمل گرایان آمریکایی، فلسفه قرن بیستم و آینده فلسفه را در بر می گیرد و منبع بسیار کاملی با فلاسفه مشهور در سده های مختلف در سده های مختلف می باشد.


اگر بدنبال کتابی کامل درباره فلسفه هستید خواندن این کتاب را پیشنهاد می کنم.


چند جمله از این کتاب:


انسان رشته ای است کشیده میان حیوان و ابر انسان - رشته ای بر فراز مغاکی. 

:: فریدریش نیچه


فیلسوفان جهان را به راه های گوناگون، فقط تفسیر کرده اند; موضوع مهم تغییر دادن آن است

:: کارل مارکس


تاریخ خود را تکرار میکند، بار اول بصورت تراژدی، بار دوم بصورت کمدی

:: کارل مارکس

انگیزه همان علت است که در درون تجربه می شود.

:: آرتور شوپنهاور


انسان آزاد به دنیا آمد، ولی همه جا در بند است.

:: ژان - ژاک روسو


عقل بنده شهوات و احساسات است.

:: دیوید هیوم


می اندیشم پس هستم.

:: رنه دکارت


سه شنبه ها با موری

عنوان کتاب : سه شنبه ها با موری

نویسنده : میچ آلبوم

ترجمه : دکتر محمود دانایی


این کتاب را یکی از دوستان بسیار خوبم سال 1382 بهم هدیه داد. از اسم کتاب خوب اولش نفهمیدم این کتاب جالبه یا نه!!! ولی بعد اینکه کتاب را خوندم و بعدها هم فیلمشو دیدم (البته کتاب قشنگتره همیشه) فهمیدم که هدیه باارزشی بوده است.


چند جمله زیبا از این کتاب:


چه قدر خوب است که برای تاسف خوردن به حال خودمان نیز زمان مشخص و محدودی در نظر بگیریم . چند دقیقه اشک بریزیم و بعد به استقبال روزی برویم که در پیش رو داریم .


سه شنبه ها با موری - میچ البوم


ماهی سیاه کوچولو

عنوان کتاب : ماهی سیاه کوچولو

نویسنده : صمد بهرنگی



 



" همه اش که نباید ترسید

راه که بیفتیم، 

                    ترسمان می ریزد!"


با جمله ای از کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته آقای صمد بهرنگی شروع کردم. درسته که این کتاب (به اصطلاح) برای کودکان نوشته شده است ولی خیلی از جملات در زندگی و انتخاب راه های درست در بزرگسالی به درد آدم می خوره.

البته علاوه بر اینکه باید دانست که شهرت این کتاب به خاطر متن زیبا و ساده اش هست، این شهرت به دلیل نویسنده تواناش، آقای صمد بهرنگی نیز هست. صمد بهرنگی، داستان‌نویس، محقق، مترجم، و شاعر چپ ایرانی بود که معروفترین اثرش همین کتاب هست. همچنین کتابهای دیگری چون افسانه محبت، پسرک لبو فروش، ... نیز از آثار ایشان می باشد.


" تکه جا ، هی بروی و برگردی تا پیر بشوی و دیگر هیچ؟!

                    یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا می شود زندگی کرد؟ "



به تمام عزیزانی که اهل کتاب و کتابخوانی هستند پیشنهاد می کنم حتما این کتاب نازک را بخوانند چون نه تنها وقتی نمی گیره بلکه بسیار به دیدگاه آدمی در زندگی کمک می کند.

صد سال تنهایی

عنوان کتاب: صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

ترجمه: کیومرث پارسایی


    

گابریل خوزه گارسیا مارکز، رمان نویس و روزنامه نگار کلمبیایی نویسنده کتاب صد سال تنهایی، یکی دیگر از نویسندگان مورد علاقه من هست که البته پیر شدم تا کتاب صد سال تنهایی اشو خواندم.

نویسنده در این کتاب به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا می پردازد که نسل اول آنها در دهکده ای بنام ماکوندو ساکن می شوند. طی مدت یک قرن (تنهایی) پنج نسل دیگر از بوئندیاها زندگی می کنند و حوادث گوناگونی برای افراد خانواده اتفاق میافتد.

یک جمله کتاب که همیشه یادمه:

اولین آنها را به درخت می بندند و آخرین آنها خوراک مورچه ها می شود.

این راز توسط آخرین نسل از نوشته ملکیادس که در نسل اول خانواده به عنوان دوست پدر خانواده وارد خانواده می شود کشف می شود. و دقیقا همین بلا هم سر آنها می آید.


کسانی که این کتابو خواندن می دانند، نزدیک وسط های کتاب آدم قاطی میکنه، اسم همه نسل قبلی ها میاد روی نسل بعدی ها. اونم چه اسم هایی. من این کتابو به چندین نفر پیشنهاد کردم ولی هیچکدام نتونستن کتابو تمام کنن. گفتن خیلی قاطی پاتیه!!


به هر حال به دلیل علاقه ای که به نوشته های گابریل گارسیا دارم به دوست داران کتاب توصیه میکنم این کتاب را بخونن. 


قلعه حیوانات

عنوان کتاب : قلعه حیوانات

نویسنده : جورج اورول

ترجمه : امیر امیرشاهی


کتاب بسیار زیبای Animal Farm که به قلعه حیوانات در جامعه امروزی ما رایج می باشد. رمان بسیار زیبایی، نوشته جورج اورول، داستان نویس، روزنامه نگار، منتقد وشاعر انگلیسی است.


    

داستان از اینجا شروع می شود که حیوانات یک مزرعه، شورش کرده و انسان ها از مزرعه بیرون می کنند و خودشان آنجا را تصاحب می کنند تا به اداره مزرعه بپردازند، ولی چه کسی قراره مزرعه را اداره کند؟ خوک ها !!


و بلاخره این حکومت جدید هم بعد از مدتی به یک حکومت ظالم بدل می شود.

در ابتدا برای ایجاد یک حکومت مثلا درست و متمایز قوانینی وضع می شود مثل:


  • هرآنکس روی دوپا راه می‌رود دشمن است.
  • هرآنکس چهارپای دارد ویا بال، دوست است.
  • حیوانات لباس نمی‌پوشند.
  • حیوانات درتخت نمی خوابند
  • حیوانات الکل نمی‌خورند
  • حیوانات همدیگر را نمی‌کشند.
  • همه حیوانات خلقتی یکسان دارند.

ولی بعدها کم کم خوک ها خودشان از بعضی قوانین سرپیچی می کنند و توطئه در لابلای حکومت جدید پدیدار می گردد. و قانونهای جدید:


"همه حیوانات باهم برابرند، ولی برخی ازآنها نسبت به دیگران برابرترند"


جورج ارول برای دو رمان سرشناس "قلعه حیوانات" و "هزار و نهصد و هشتاد و چهار" به شهرت فراوانی در کشورهای مختلف و همچنین ایران رسید.

دیوانه و خدایان زمینی

عنوان کتاب : دیوانه و خدایان زمینی

نویسنده : جبران خلیل جبران

ترجمه : حیدر شجاعی





جبران خلیل جبران، نویسنده سرشناس لبنانی و خالق اثر "پیامبر" می باشد.

"The Mad Man" مرد دیوانه، نخستین کتابی است که جبران خلیل جبران آن را به انگلیسی نوشت و در سال 1918 منتشر ساخت.  این اثر بعدها و با سرعت به زبانهای فرانسه، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی، یونانی و سپس تحت عنوان "المجنون" به زبان عربی ترجمه گردید و برای نویسنده شهرت جهانی آورد.


نوشته ای از کتاب:


"روی پله های معبد"

دیشب زنی را دیدم که روی پله های معبد نشسته بود در حالی که دو مرد در سمت راست و چپ او نشسته و به او می نگریستند.

با تعجب او را دیدم! یک طرف صورتش رنگ پریده بود و یک طرف دیگر، گلگون!!


کتاب "خدایان زمینی" جزو آخرین آثار جبران خلیل جبران می باشد که در سال 1931 به زبان انگلیسی و با عنوان عربی "الهه الارض" به زبان عربی ترجمه شده است.

این کتاب شامل مذاکراتی است بین خدایان!!


در جستجوی قطعه گمشده

عنوان کتاب : در جستجوی قطعه گمشده

نویسنده : شل سیلور استاین

ترجمه : رضی خدادادی (هیرمندی)



کتاب بسیار زیبای در جستجوی قطعه گمشده، که به نظر من علاوه بر لذت گرافیکی که برای بچه ها داره، به شدت مفهومی است و پیشنهاد می کنم تمامی علاقه مندان به کتابخوانی حتما آنرا بخوانند.


برای دانلود کتاب در جستجوی قطعه گمشده بروی لینک زیر کلیک نمایید:

فایل pdf:

http://s3.picofile.com/file/7421987311/Dar_Jostejoye_Geteh_Gomshodeh.pdf.html


آقای شل سیلور استاین یک نویسنده، شاعر و کاریکاتوریست آمریکایی بودن که اثرات بسیار زیبایی از خود بجای گذاشتن. هنوز هم مترجمین ایرانی به ترجمه اثرات ایشان می پردازند.

من آنقدر از این کتاب خوشم آمد که می تونم بگم بیش از 10 بار این کتاب را هدیه داده ام و باز هم هدیه می دهم. کتابی است که واقعا ارزش هدیه داده شدن را دارد.

کوری

عنوان کتاب: کوری

نویسنده: ژوزه ساراماگو

ترجمه: مینو مشیری



 



این کتابو در دوران دبیرستان خواندم. واقعا یادم نمی آید کی بهم پیشنهاد کرد. فکر میکنم یکی از معلمهای ادبیاتم. کتاب بسیار بسیار عالی هست. گرچه ترجمه است و بعضی جاها سانسور داره ولی هیچی از عمق ادبی کتاب کم نمیکنه. یادم میاد وقتی میخواستم این کتابو پیدا کنم بخوانم حدود یکی دو ماه داشتم دنبال بهترین ترجمه کتاب می گشتم که بهم گفتم ترجمه خانم مینو مشیری ترجمه خوبی هست روی این کتاب.


آقای ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی مورد علاقه من هستند که در سال 1998 به دلیل اثرات زیبای ادبی که از خود بجای گذاشتند برنده جایزه نوبل ادبی شدند. تا به حال قسمت شده یک کتاب دیگه به نام "افسانه جزیره ناشناخته" را هم از ایشان بخوانم. ولی کاملا تمایل دارم که کتابهای دیگر ایشان را از قبیل "سال مرگ ریکاردو ریس" و نیز کتاب "بالتازار و بلموندا" را هم بخوانم. امیدوارم امسال بتونم این کتابها را هم بخونم.


گرچه که فیلم این کتاب نیز ساخته شده، ولی شدیدا پیشنهاد می کنم حتما اول کتاب را بخوانید بعد اگه تمایل داشتین فیلم را هم ببینید. زیرا فیلم تمامی بخش های کتاب را پوشش نمی دهد.


کتاب بر باد رفته

کتاب: بر باد رفته

نویسنده: مارگارت میچل

ترجمه: پروین قائمی



این کتاب، جزو کتابهایی بود که در دوران نوجوانی خواندم. فکر می کنم توی سنین راهنمایی. آن زمان همه فهیمه رحیمی می خواندن. مد بود. راستش اولش خبر نداشتم فیلمش ساختن، اول مثل ... ها نشستم کتابو کامل خواندم، بد فهمیدم فیلمش هم هست. خب فیلم راحتره و جذابتره دیگه.

کلا اولش دنبال این بودم ببینم چی بر باد رفته؟؟ یا اصلا بر باد رفته یا نرفته؟؟ ولی بعدها که بزرگتر شدم فهمیدم بله بر باد رفته بود. خداییش کتاب بسیار زیبایی است. در ضمن به نظرم بعضی از کتابها خواندنشون قبل از دیدن فیلمش می ارزه. چون وقتی نوشته داره سعی میکنه صورت زیبای اسکارلت را فقط با لغات برات توضیح بده، خواننده کتاب سعی میکنه اونو تو ذهنش مجسم کنه. تمام زیبایی یک نوشته کتاب باشه یا شعر به درک و تصویری که خواننده خودش از مکان ها و افراد نوشته برای خودش می سازه.

پیشنهادم اینه که نوجوان ها قبل از دیدن فیلم خیلی از کتابهای نوشته شده اولش کتابشو بخوانن. من بارها و بارها این قضیه را تجربه کردم و حس بسیار خوبی بهم داده.

موشه و درخت سیب

عنوان کتاب : موشه و درخت سیب

نویسنده: یوشی اناکائه

مترجم: عبدالوحید ایزدپناه

برگردان به شعر: شراره وظیفه شناس

تصویرگر: نوریکواوئنو

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

چاپ: کانونچاپ



از آنجایی که من خیلی صادقم با اولین کتابی که شروع به خواندن کردم وبلاگمو آغاز می کنم.

کتاب مورد علاقه بچه گیم و البته بزرگسالیم : موشه و درخت سیب


یکی بود و یکی نبود

زیر گنبد کبود

توی یک جنگل دور

زیر یک درخت سیب

موش موشک نشسته بود

آخه چشمش اون بالا

به چند تا سیب افتاده بود....


هنوزم می تونم بیش از نصف متن شعر کتابو به حفظ بخونم. کتاب بسیار قشنگیه برای بچه ها و خاطره ساز برای آینده اشون. فکر میکنم یکی از پسرهای همسایه مان برایم هدیه خریده بود.

یادم میاد از مامانم خواسته بودم که کتابو برام نگه داره تا بزرگ بشم، ولی فراموش کرده بود و کتاب گم شد. تا این که چند سال پیش تمامی قسمتهای بخش کودکان نمایشگاه کتابو زیر و رو کردم و بلاخره کتابو به قیمت 80 تومان خریدم اونم نه یکی بلکه 2 تا. الانم جز آرشیو کتاب هام توی کتابخانه شخصیم هست. گاهی میرم به یاد کودکی ورقش می زنم. خیلی احساس خوبی بهم میده.